torsdag 15 september 2011

Turkland

Första morgonen jag vaknade i turkiet så fick det bli en liten löprunda. Klockan var 08:15 när jag tog mina första steg. Det var redan nu rätt så varmt ute men alla stora hotel skuggade min väg som jag sprang längs stranden. 2,5km åt ena hållet sprang jag sen vände jag och sprang tillbaka. Ingen vidare runda. På min ena sida hade jag solstolar och på den andra sidan hade jag hotell, och så såg hela rundan ut. På tillbaka vägen hade solen nått över hotellen och gassade nu ordentligt och försod nu att vill jag löpa så är det uppe med tuppen som gäller.

Nästa runda jag ger mig ut på går jag istället upp kl 7 och väljer en helt annan runda. Nu börjar det bli lite trevligare med gamla ruiner och över fattigt kvarter men havet som konstant granne. Höll på att bli frukost åt en rottweiler hane.

Pga av erfarenheten av den heta solen så tog jag inte ut svängarna alltför mycket.

Varje dag efter 16 fikat så körde jag igenom mitt pushup projekt och lite situps bara för att slippa börja om igen när man kom hem, så fick nog ihop ca 30 min nästan varje dag med golv gymnastik, plus 2km simning utöver min löpning
.
Min 3 löprunda började istället vid 06:30 för att kunna ta ut svängarna lite innan solen tittade fram. Denna rundan kan vara bland den bästa genom tiderna.
Jag börjar först genom alla hotell och solstolar sen vidare genom staden där jag får kämpa med det värsta till backar som jag varit med om. Börjar känna igen mig lite och hittar så jag kan springa förbi ett gammalt hotell som jag och charlotte bodde på för flera år sedan, väckte endel trevliga minnen. Vidare förbi en sovande kamel och en lösdrivande åsna(hur ofta får man se detta) förbi en extremt stor moské och nu viker jag av mot havet för då vet jag att jag hittar hem igen. Jag springer över nån motorliknande väg och över en vall och nu var jag framme vid ett ställe som jag kallade öknen, här hade jag sprungit dagen innan. Istort sett bara sand ingen växtlighet och nu fick jag vara med om nått riktigt häftigt. Jag råkade nämligen komma upp precis bakom en hundflock på mellan 20-30 vilda hundar. Detta var riktigt häftigt att se i verkligheten men lite osäker var man ju samtidigt.
När jag sprungit över öknen kommer jag fram till en strand resturang där jag väljer att springa längs med stranden för att slippa den hungriga rottweilern som dagen innan ville ha mig som frukost, istället fick jag på häng av en annan hund som först ville leka men som sen joggade vid minsida hela stranden på ca 500 meter, riktigt mysigt och nu hade solen börjat visa sig över havet.
Sista biten hem sprang jag över båthamnen och fick se alla gamla båtar sen vidare genom shopping gatan som var riktigt grisig med sopor och annat gris som absolut inte visas når turisterna egentligen är vakna. När jag kom hem väckte jag charlotte för att berätta allt jag fått se, riktigt uppskruvad var jag. Rundan blev 10 km

Sista dagen bestämmde jag att springa exakt samma runda fast med kameran i högsta hugg. Tyvär så fick jag varken se kamelen eller åsnan pga jag inte riktigt hittade dit.
Det tråkigaste var att hundflocken inte heller var där. Men Jag fick jätte mycket andra trevliga kort från rundan. Jag lyckades även filma när jag springer förbi rottweilern som vill ha mig som middag. Helt underbart att få löpa ett par mil i ett annat land eller få simma ett par km i havet. Nästa resa vi ska på kommer gå till mauritsius och givetvis åker jag inte utan dojjor.

Igår blev det 5 km promenad och ett bröst och rygg pass på gymmet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar