söndag 16 juni 2013

Förgiftad vardag

God morgon.
Hoppas verkligen ni har hunnit läsa mitt förra inlägg om fasta. Har ni inte så tar er tid att se dokumentären som är riktigt intressant.
I Torsdags till Fredags fastade jag 19,5 timmar och gjorde nog årets bästa träningspass i slutet på fastan. Om man fastar för första gången så tror jag att det är rätt svårt att fasta så länge. Är man sugen på att prova tror jag att det är lagom att börja med ett rikt märke på 16 timmar.
Är man en fysisk aktiv person så bör man nog läsa på lite först vad som gäller och inte bara sluta äta.

Igår blev det lite prioritetsträning. Tunga mark, pullups och lite elakare biceps övningar. Känner att jag utvecklas lite dåligt för tilfället men det är bara för att jag lätt hamnar i en bekvämlighets nivå. Jag gör mina pass och jag gör dom ganska bra men inte mer än så. Det handlar ju om att stressa musklerna mer än vad dom är vana vid eller mer än vad dom klarar av, vilket jag känner att jag kanske inte gjort på sista tiden.

Ett problem med detta är ju när man som styrketränande individ är ute efter att bli större/definerade muskler. Man bör träna med kontakt och känsla och det kräver lite lägre vikter och ska man börja pusha vikter så tappar man lite kontakten i träningen. Svårt att hitta nån balansgång.
Men jag är riktigt taggad för tilfället så känns som att jag kommer ha ett par bra veckor framför mig.
Just nu fastar jag och dagens fasta blir 24timmar och börjar äta kl 20:15 ikväll. Veckan som kommer håller jag mig till min vanliga fasta då jag inte vill utmana någonting när det är min jourvecka

Nu till en viktig del av inlägget.
Socker
Djävulens påfund. Att socker inte är bra och leder till fetma vet nog de flesta, men hur skadligt är det egentligen, och låter du dina barn äta socker?
Mina barn blir precis lika glada över frukt och popcorn som dom blir över godis, den minsta föredrar t.o.m grönsaker framför godis.
Är jag en elak förälder?
Socker beroende människor känner vi garanterat ganska många allihop, de alla har gemensamt är garanterat övervikt om de nu inte är fruktansvärt fysiskt aktiva. Mina barn får äta godis men det är en begränsad mängd. Dom kommer själva få bestämma det när dom blir äldre och tror att dom kommer vara tacksamma över att vi inte har dragit in dom i ett begär som atomatiskt blir en dålig livsstil.
Jag känner barn från några år och uppåt som redan har ett sötbegär och det är rätt tragiskt att se. Och dessa barnen är redan överviktiga. Barnens fel?  Enligt mig har dom ingen aning om vad dom stoppar i truten och behöver därför vägledning och begränsning. Men här kan vi alla tycka olika.

Ännu en gång har ni en stund över så ta en titt på denna dokumentären som får en att tänka till. Som vuxen bestämmer man själv, men snälla proppa inte ungar fulla med socker dagligen. Håll det till Lördagsgodis
http://www.svt.se/dokument-inifran/se-program/del-1-653

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar