torsdag 13 juni 2013

Veckan efter självförstörelse

Swedenrock var helt underbart. Drack mer eller mindre konstant i 5 dagar. Detta gav mig ca 5 kg plus på vågen. När man lever som jag med fru och 2 ungar och tränar och sköter sin kost så blev detta med swedenrock lite överdrivet grisigt. Alla hämningar släpper och man överladdar nästan lite väl bra varje dag.

Detta var sjukt kul och jag såg de "måste" band jag verkligen var tvungen att se och rästen får jag nog erkänna att jag söp bort. Men det som är lite tråkigt är pyspunkan. Jag är idag tillbaka på samma vikt men det finns inget som helst tryck i varken muskler eller kropp. Jag har jobbat på det och är sakta på väg tillbaka. En stor hjälpande hand fick jag igår av min träningskamrat Mattias. Utan hans hjälp denna veckan hade det nog inte blivit speciellt hårda pass.
Nu längtar jag bara tills svettningarna ska försvinna. Har svettas konstant från att jag kom hem från min lilla rock turne.

Jag har funderat mycket på hur jag ska göra över sommaren med kosten. Har varit inne på att testa en 100% lchf diet, lägger ner det, varför?
Jo jag skulle verkligen vilja testa för att jag ännu mer ska få säga att det är ett ohållbart sätt att leva.
För tilfället har jag inte lust eller viljan att göra ett sådant projekt.

Nu kommer jag att fortsätta med min periodiska fasta som jag i många år nu har hållit varm om hjärtat. Den tillåter mig att hålla hyfsat form året runt, jag mår som en kung och jag behöver absolut inte snåla på maten. Men efter jag såg en dokumentär igår så ska jag testa ett helt annat upplägg på periodisk fasta.

Jag kommer att fasta längre varje dag. Äter mitt sista mål innan jag kommer till jobbet. Den totala dyngsfastan kommer att bli ca 18.5 timmar och jag äter i 5.5 timmar. Hur vida jag kommer att gilla detta återstår att se men jag ska ge det ett försök. Men här kommer den stora nyhetern jag äter på detta sättet i 5 dagar i rad och tränar 5 dagar i sträck. Efter detta så fastar jag i 48 timmar och sen börjar jag om. Kommer absolut inte bli stor och stark på detta sättet men jag tror att jag kommer ta mig i en riktigt bra form.

Ett litet undantag är den veckan (nästa) som jag har jour i räddningstjänsten. Att fasta 48 timmar och sedan ev behöva prestera i timmar är en omöjlighet. Däremot min vanliga dags fasta ser jag absolut inte som ett problem. Man tömmer inte glykogen lagret så fort som folk tror och när du väl gjort det så presterar man utan problem bra på frisatta fettsyror. Det är när kroppen har problem med att frisätta tillräckligt med fett och när glykogenet(kolhydrater) är slut som man får bekymmer.
Tycker detta ska bli grymt insiprerande och kul.

Sitter man och läser detta och ev ända hit så är man förmodligen intresserad av kost och träning. (eller bara mig)
Jag har ju alltid haft periodisk fasta nära hjärtat och efter dokumentären jag såg igår så står det mig ännu närmre. Har man 54 minuter över så tycker jag verkligen man ska ta sig tid att titta på den. Den tar inte upp träning överhuvetaget men däremot alla positiva effekter och hur man med hjälp av detta kan leva lite längre.

Lär er känna er själva och säg inte att det inte går att prestera på tom mage, så jävla 70 tal.

här är dokumentären
http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar