torsdag 12 april 2012

Diet=periodiskfasta= perfekt

Nu känner jag att jag har kommit in i det här med periodiskfasta. Äter som sagt första målet vid 10 och är faktiskt inte överdrivet hungrig då. Jag äter bara lite lätt på jobbet, lite kvarg och några ägg sen brakar jag på med lite kolhydrater innan tränin och sen ett bamse mål efter träningen.
Håller mig förtillfället på ett rätt saftigt underskott och känner istortsett inte av det alls även fast jag är rätt hård på förbränningen nu.

Idag var det ju tänkt löpning och vila från gymmet, fick dock prioritera om lite så det blev cykel till och från jobbet totalt 16km och sen ett axelpass. Nu börjar det ta sig i militärpressarna efter skadan. Min axel känns faktiskt riktigt bra. Lastade på lite extra i Marken och även det funkade fint.

Vill påpeka en sak angående bloggen, Saker jag skriver här är oftast mina egna erfarenheter och mitt egna sätt att träna. Visst jag läser sjukligt mycket om kroppen och dess funktioner och jag läser om alla sorters dieter och kostråd. Ibland eller rätt ofta så gör jag saker som går imot forskningen, men själv så tycker jag inte det spelar så stor roll. Säg i ett bröstpass så ska man ligga mellan totalt 45 - 60 reps för bästa hyporfi. Jag brukar sällan nöja mig med 4 set i bänken och mina totala reps brukar landa på kanske ca45-50 i bara bänk. Efter det går jag på hantelpressar och kör totalt 30 reps till sen eventuellt lite kablar på det. Detta är ju enligt forskning rätt mycket överträning. Men känner jag att jag har mer att ge då kör jag. Tänkte bara nämna det så ingen tror att allt jag skriver är sant. Bästa resultat uppnår man om man tränar hårt och precis som man vill för då har man roligast. Att strikt följa någonting bara för att forskning säger detta så är risken att det helt plötsligt suger om man ska känna sig låst till vad man får och inte får..

Fick ett sms av en kamrat som ville ha både lite träningstips och lite kost tips, och givetvis ställer jag upp då detta är bland det roligaste jag vet. Tänkte posta det jag skrev till han om nån mer vill ta del utav det.
Nu är det vinklat ur min synpunkt, och det finns lika många synpunkter som det finns tränande individer. Men nått kanske ni finner logiskt och kan ta åt er..

Tjena

Här är en vettig länk om protein
https://www.flashback.org/t1031067
Personligen så äter jag rätt mycket protein. Nu när jag håller på och går ner så ca 3g per kroppskilo. När jag ligger för att gå upp i vikt äter jag ca 2g.. Tycker det funkar bra.

Här är en länk om viktminskning vid styrketräning
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Här är en länk för att räkna ut ditt kaloribehov för att stå still i vikt
http://www.raknaut.se/kaloribehov.aspx
Vill du gå ner så sänker du med ca 500kcal om dan (själv sänker jag ca 700) och tappar i lagom takt på det. plussa är värre men ca 300-400 för att det inte ska gå för fort. en stabil vikt uppgång för att lägga på sig muskler är ca 0,3kg i veckan. Är man skicklig och har bra koll och tajmar det stora mål med mat efter träning så räcker säkert med 0,1-0,2 plus i veckan

Ang kost som är det viktigaste enligt mig vad det gäller träning så måste man hitta det som funkar för en själv på långsiktig sätt. Jag har kört både GI LCHF och viktväktarna och tycker allt det suger. GI och Lchf stör träningen tycker jag. Och sen så blir jag trögfattad i huvet. Viktväktarna tycker jag man äter alldeles för lite fett då jag känner av det i leder och annat. och att det är svårt att få i sig tillräckligt med protein med deras sätt att räkna. Sen när man går på diet så visst kan man dra ner på kolhydraterna men absolut inget sätt jag varken vill eller tänker leva efter. Detta är bara personliga åsikter det kan absolut funka bättre för dig.

Själv räknar jag kalorier med hjälp av programmet "Shape up" finns till både android och iphone. Jag har ett betalat medlemskap och tycker att det är sjukt värt det, en mindre whiteboardtavla i köket och en köksvåg så har man full koll sen. ibörjan tog det ett tag att lägga in men nu när man är innne i det så går det i ett nafs. Jag har räknat i ca 6 månader och störs inte det minsta utav det.
För mig ser fördelning ut så här
Protein 180-250g
fet 75-95g ibland även mer.
Inte mycket som åker in i min trut utan att jag vägt det innan.

kolhydrater fyller jag på så jag når rätt kalorinängd.
Jag räknar fettet på ca 1g per kroppskilo.

För att få bort det sista bukfettet så är det en komplicerad grej. Situps är bara å glömma. det kommer ge dig en starkare bål men tyvärr inga rutor. och man kan inte punkt bränna fett genom att träna magen mer. Det som gäller är att sköta kosten och fokusera på allsidig träning. Vill man ge magen en extra sjus så på med tunga hantlar och gör crunch eller med kablar. Tunga marklyft är en ypperlig övning för att snajsa till buken. Alla är vi olika vissa kan börja med att tappa fettet på magen vid en ner gång och andra få kämpa med det som det sista. Jag har korsryggen som min fett depå och det ända att göra åt det är att fortsätta gå ner i fett.

Styrketräning är i sig jävligt bra träning. Man tränar alltid i ledens "normala riktning och därför rätt skonsamt. Och även en står muskel förbränner mycket mer energi än en liten. Och fett är inte ens i närheten om man jämnför 1kg muskler med 1kg fett i vad det förbränner.
Kan likna det med en bil motor. ta en fiat uno på 1,2liter och tryck full patte så drar det fortfarande ingen sås. tryck full patte på en övertrimmad aero och det går energi utavbara helvete. även om du kör v6 lungt så tar den ändå mer energi.

Bara för att slå hål på en gammal myt. fett kan inte bli muskler. Det är 2 helt olika vävnader som inte alls byggs upp på samma sätt. Fett kan omvandlas som energi, eller fett är egentligen lagrad energi, och kan inte bli nått annat än just energi.

På styrketräningsidan så räcker det gott och väl att köra basstyrketräning med inriktning på bara basövningar. Med en bra bänkpress med justering för höjd på ställningen kommer man skit långt.
Militärpress
Bänkpress
Chins/pullups
Marklyft
rodd
och utfall
Dessa övningar räcker långt och behövs bara en bänkpress med skivstång. Du tränar hela kroppen med dessa.
Det finns en app som heter jefit som är kalas för att logga sin träning och också se hur alla övningar går till.

Under diet så äter jag efter periodisk fasta. tycker det funkar skit bra för mig. Får i mig jätte mycket kcal precis efter träning men ligger ändå på ett underskott utslaget på ett helt dygn.. finns att läsa om på nätet.

Här är en länk om allt om träning som bara har vetenskaplig bevis bak om sig där finns jätte mycket att läsa som är kanon
http://traningslara.se/

Forma kroppen är hårt arbete men har man kul på vägen så blir det kalas med alla resultat som ständigt poppar upp och pushar en...

Här är en blogg som jag följer där kan det också komma heldel nyttig information

http://aldrigvila.se/

Hoppas detta har hjälpt dig något och jag hjälper gärna till om det är nått du undrar över.


Tack för idag kära kamrater

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar