onsdag 25 maj 2011

Garmin forerunner 305

Idag tog jag en sväng på förmiddagen för att hämta min nya klocka, rätt förväntansfull.

När jag kom hem så ville Ebba sova så jag han med att instalera alla program till klockan och lära mig lite enklare inställningar. Efter lite klock lek så han jag också med att gymma i 50 min innan hon skulle vakna. Det blev bröst kycklingbiceps och lite mage. Av nån anledning så börjar jag på gymmet men det slutar alltid med att jag gör övningar med kroppen som redsakap, tror det har nått med frihet att göra, tycker i allafall att det är det som känns bäst för tillfället.
Men jag vet att det kommer en period då man lastar skivstänger riktigt fulla och bara skriker upp vikterna och då har man inte alls lust att göra armhävningar istället, märkligt det där.

Kl blev 14 och det var dags att hämta Nova på dagis. Jag tog en liten omväg för att testa klockan. När jag kom hem så kopplade jag in den i datorn och utvärderade min promenad. Klockan är jävla exakt. Hunden sket 1 meter utanför vägen och sånt har den registrerat även att jag väjade lite för en mötande på en cykelväg. Nu satte jag mig och pillade och gick igenom ännu mer inställningar på klockan. Insåg att det var en jäkla djungel av finesser.

Detta är ingen klocka man har privat, alddeles för stor och klumpig. Detta är en ren träningsdator som man har runt armen.
Nu senare på kvällen tog jag och Charlotte en löprunda på 7 km. Jag testade att gasa under rundan för att se hur snabbt den uppdaterade tempoväxlingar och när jag stannade. Det gick faktiskt sådär, i mitt tycke så bör den vara lite snabbare men helt ok. Finns dock en inställning som gör att den uppdaterar snabbare men drar då istället mer ström. Men kan ju vara bra vid intervaller då det är rätt viktigt att veta att man hittat rätt tempo direkt. Högsta tempo jag låg idag var 3.15 min/km men där var det rätt okontrolerat men vid 3:40 kände jag mig rätt stabil, måste ut och gasa ordentligt nån dag.

Så enkel klocka och helt fullmatat med finesser och teknik. Ett knapptryck i min träningsdagbok och den importerar allt från klockan till datorn med diagram kartor och all info jag vill veta + en massa info jag skiter fullständigt i. Lite inställnings justeringar ska göras i klockan innan nästa pass men förtillfället så får den 9 av 10.. Den bommar på att den är så jävla klumpig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar