torsdag 26 maj 2011

Programering

Idag fortssatte jag att lära mig klockan. Jag håller på och gå igenom alla funktioner och ska testa allt men det kommer ta tid vill jag lova.

Idag startade jag programvaran som földe med som faktiskt suger. Den känns riktigt gammalmodig och inte alls bra. Men den är till klockan och betyder att man kan programera sina egna träningspass i det programmet.

Mitt första program jag gjorde såg ut så här. Start i detta fält får jag hålla på hur länge jag vill och värma upp knyta om skor eller vad jag nu vill göra, när jag känner mig redo trycker jag på "vidare på klockan och mitt träningsprogram startar först la jag in 800 meter i tempozone 9 vilket jag hade programerat till tempo "min" 4.20 till max 4.00 löper på de 800 och ser hela tiden i klockan tempo hur lång sträcka kvar och allt jag vill veta, den komunicerar även med mig via ljud och vibreringar om det går för fort eller för sakta eller om jag ligger rätt. Dessa ljud har jag inte lärt mig ännu så jag får titta varje gång det låter.
När mina 800 meter är över så har jag lagt 2 minuters vila. Här kan jag nu gå igenom den föregående intervallen i klockan om jag vill för att se all information utan att störa det pågående programmet. Klockan säger till en stund innan det är dags att gasa iväg igen och så här hade jag programerat hela passet så 5 tempo sträckor blev det. efter detta så säger klockan till att det är nerjogg så jag joggar hem och sätter in klockan i datorn och all information finns på skärmen direkt. Kan se för hela passet eller för varje intervall eller vad min puls skönk till under vilan och allt jag vill veta under uppvärmning eller nerjogg och bla bla bla. Bara tok gillar detta.

Nästa Program jag gjorde(har inte testat det än) så blir den totala sträckan att löpa 8km men varannan km ökar jag tempot och slutar med att löpa de sista 2 på ca 4.30. Det finns så mycket möjligheter så det är helt omöjligt att bli mätt på den känns det som. Nog om klockan hur gick det då

Jodå jag snittade alla mina 800 meters intervaller på 4.09 ungefär. och med upp värmning och nerjogg så blev hela rundan 7 km. Nån timma senare tog jag 5km promenad med hund och familj och givetvis var klockan med. Nu ska jag nog vila just från löpning så jag inte bränner knäna, men bra ork i spåren finns det.

Mycket imponerad av denna träningsdator än så länge och ni kommer få läsa mer om den veckorna framöver för allt ska provas..

Tack hej från snabbe mej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar